Підсумки про шароварництво
Friday, 10 August 2012 09:27 am![[personal profile]](https://www.dreamwidth.org/img/silk/identity/user.png)
Мене дуже сильно дивує, що сучасним, освіченим українцям слід пояснювати, що таке шароварщина. Хтось вимагає академічних вичерпних визначень. В когось без наявної причини починаються прояви лютого баттхерту. Справді ж, невже нам все дитинство тільки й робили дорослі, що давали академічні визначення, що таке добре та що таке погане, що таке смак, що таке несмак?
Для мене, того, хто закінчив школу ще до початку перебудови, потанцював гопака на вечорах з дня утворення СРСР та УРСР, кому мама ночами з бозна чого вигадувала, як пошити імітацію національного костюму, бо класна керівничка сказала у понеділок, щоб на середу в усіх було, а купити ніде та й навіть матеріал ніде не дістанеш, писав бздури до стінгазети про замордованого панами Тарасика, який перебачив щастя українців разом з братніми народами під проводом єдино істинної сили, на тижні української мови та літератури, поняття шароварщина абсолютно самоочевидне і не потребує визначень. Впевнений, що й молодшим культурним людям також не важко.
Спробую пояснити на пальцях. Оскільки принаймні два читачі для ілюстрації мені моєї ворожості до українського редукували тему до рівня «українські шаровари проти джинсів у Техасі», я також на пальцях поясню свої думки на прикладі громадського харчування.
Якщо зайти у «Пузату хату», то побачите там недорогу народну їдальню в етнічному дизайні з українською їжею, яку дійсно готують та їдять в українських родинах. Про якість можна сперечатися, але решта цілком нормально. От ще на чернігівській трасі є майже непомітна харчевня, зроблена без дизайнерів: там готують і напевно прикрашали приміщення прості сільські тітки своїми вмілими сільськими руками на свій здоровий сільський розсуд. Там небагато суто етнічного – навіть не згадаю, хоча щось було напевно – але там ти розумієш, що ти знаходишся в українському закладі. І навіть такий зайда, як я, кому чимала частка читачі відмовляє в «справжності», там почувається своїм. Хоча офіціантки могли і вивчити мову далі побуту, бодай щось винести зі школи: в них мова автентична, от тільки слова «рахунок» в сільській хаті вони не чули ніколи, тому в них «шшьот».
Це були позитивні приклади.
Втім, якщо завітати до ресторанів Поплавського, що на одеській трасі, то двох думок бути не може – квінт-есенція шароварництва. І ніякі теоретизування тут не потрібні. Це або відчуваєш, або ні. Дивно, що багатьом читачам, як я бачу з дискусій, так важко відрізнити етнічні культурні форми від несмаку кон’юнктурного, політично забарвленого (лизнемо владі, якщо вона українофільська, продемонструємо, що ми "соціалістичні за змістом, національні за формою", якщо влада совітсько-реваншистська), з частим запопадливим спрощенням для панських чужинських голів.
Шароварщина була певною мірою навіть корисна за часів тотальної русифікації, принаймні, нагадувала нам, що ми у субстраті українці, але коли її перетягнули до незалежної доби, то вона стала гидкою отрутою, яка таки не дала українству відновитися у формі сучасної нації.
UPD1: Шароварщина крокує Україною:
http://lembitkoroedov.livejournal.com/1619450.html
UPD2: найкраше визначення шароварщини від МШФ
smijana :
http://kerbasi.livejournal.com/150575.html?thread=4008239#t4008239
UPD3: підсумок дискусій під підсумковим постом:
http://kerbasi.livejournal.com/150575.html?thread=4009519#t4009519
UPD4: "Моя нелюбов абсолютно раціональна і має просте пояснення. Просто на цій шароварщині Українці як нація починаються і закінчуються":
http://kerbasi.livejournal.com/149381.html?thread=4022661#t4022661
Для мене, того, хто закінчив школу ще до початку перебудови, потанцював гопака на вечорах з дня утворення СРСР та УРСР, кому мама ночами з бозна чого вигадувала, як пошити імітацію національного костюму, бо класна керівничка сказала у понеділок, щоб на середу в усіх було, а купити ніде та й навіть матеріал ніде не дістанеш, писав бздури до стінгазети про замордованого панами Тарасика, який перебачив щастя українців разом з братніми народами під проводом єдино істинної сили, на тижні української мови та літератури, поняття шароварщина абсолютно самоочевидне і не потребує визначень. Впевнений, що й молодшим культурним людям також не важко.
Спробую пояснити на пальцях. Оскільки принаймні два читачі для ілюстрації мені моєї ворожості до українського редукували тему до рівня «українські шаровари проти джинсів у Техасі», я також на пальцях поясню свої думки на прикладі громадського харчування.
Якщо зайти у «Пузату хату», то побачите там недорогу народну їдальню в етнічному дизайні з українською їжею, яку дійсно готують та їдять в українських родинах. Про якість можна сперечатися, але решта цілком нормально. От ще на чернігівській трасі є майже непомітна харчевня, зроблена без дизайнерів: там готують і напевно прикрашали приміщення прості сільські тітки своїми вмілими сільськими руками на свій здоровий сільський розсуд. Там небагато суто етнічного – навіть не згадаю, хоча щось було напевно – але там ти розумієш, що ти знаходишся в українському закладі. І навіть такий зайда, як я, кому чимала частка читачі відмовляє в «справжності», там почувається своїм. Хоча офіціантки могли і вивчити мову далі побуту, бодай щось винести зі школи: в них мова автентична, от тільки слова «рахунок» в сільській хаті вони не чули ніколи, тому в них «шшьот».
Це були позитивні приклади.
Втім, якщо завітати до ресторанів Поплавського, що на одеській трасі, то двох думок бути не може – квінт-есенція шароварництва. І ніякі теоретизування тут не потрібні. Це або відчуваєш, або ні. Дивно, що багатьом читачам, як я бачу з дискусій, так важко відрізнити етнічні культурні форми від несмаку кон’юнктурного, політично забарвленого (лизнемо владі, якщо вона українофільська, продемонструємо, що ми "соціалістичні за змістом, національні за формою", якщо влада совітсько-реваншистська), з частим запопадливим спрощенням для панських чужинських голів.
Шароварщина була певною мірою навіть корисна за часів тотальної русифікації, принаймні, нагадувала нам, що ми у субстраті українці, але коли її перетягнули до незалежної доби, то вона стала гидкою отрутою, яка таки не дала українству відновитися у формі сучасної нації.
UPD1: Шароварщина крокує Україною:
http://lembitkoroedov.livejournal.com/1619450.html
UPD2: найкраше визначення шароварщини від МШФ
![[livejournal.com profile]](https://www.dreamwidth.org/img/external/lj-userinfo.gif)
http://kerbasi.livejournal.com/150575.html?thread=4008239#t4008239
UPD3: підсумок дискусій під підсумковим постом:
http://kerbasi.livejournal.com/150575.html?thread=4009519#t4009519
UPD4: "Моя нелюбов абсолютно раціональна і має просте пояснення. Просто на цій шароварщині Українці як нація починаються і закінчуються":
http://kerbasi.livejournal.com/149381.html?thread=4022661#t4022661
мова автентична, от тільки слова «рахунок»
Date: Friday, 10 August 2012 06:36 am (UTC)Re: мова автентична, от тільки слова «рахунок»
Date: Friday, 10 August 2012 06:39 am (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 07:02 am (UTC)Ну як заїхала, так і поїхала, фу.
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:34 am (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 07:30 am (UTC)Будь ласка, борімося проти несмаку, але ж не проти мистецтва з етнічним забарвленням взагалі!
вона стала гидкою отрутою, яка таки не дала
Тільки вона? Насамперед вона? Не було інших, може, важливіших чинників?
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:15 am (UTC)"Не було інших, може, важливіших чинників"?
Були. І були названі у моєми ЖЖ багато разів. Але тема цього допису - шароварщина.
(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:no subject
Date: Friday, 10 August 2012 07:46 am (UTC)Зауваження: частота висловлення тези, що багато "свідомих українців" Вас нібито не сприймає за свого, у постах за останній період починає зашкалювати і переходити межі того ж таки смаку.
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:16 am (UTC)(no subject)
From:no subject
Date: Friday, 10 August 2012 08:05 am (UTC)П.М.: Поплавок - мудло яке стриже бабло, а Пузата Хата справді може дешево і смачно нагодувати )
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:31 am (UTC)У Поплавка також смакота, але занадто гламуру, совкодрочерства, оздобленого совітського штибу шароварщиною. І ця людина очолює Інститут культури!
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 08:58 am (UTC)Те, що ви пишете, це просто "тонка червона лінія" між кічем та справжнім. На біду, воріженьки, котрі придумали слово "шароварщина", насправді їй сприяють, сприяють кічеві (Пополавський - член ПР), щоб натягти поняття Ш. і на справжнє, затьмарити кічем справжнє, і знищити, витравити його з життя, як явище. Ви теж піддалися на цей нехитрий прийом, хоч іноді "тонку червону лінію" помічаєте. Даруйте, але я бачу у вашому підході комплекс молодожона: закохався-закрутився, сині очі, чорні брови, тонкий стан, золотисте волосся, бігом у загс... А тоді місяць пожив... Вона, виявляється, в туалет ходить!!! У неї волосинки на цицьках! Прищ на дупі!
На дещо треба заплющувати очі. Бо в сусідської дівки взагалі сифіліс.
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:18 am (UTC)(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:no subject
Date: Friday, 10 August 2012 09:15 am (UTC)Мені здається, що тепер бути українцем в Україні не модно. Українська символіка - хіба що для туристів, для яких писанка та матрьошка одне й те саме. Українська мова - для націоналістів та "провінційних". Пісні українською? Це теж відійшло у минуле (Океан Ельзи, ВВ, Тартак - щасливі винятки з іншої епохи).
В такий час мені зі страхом думається, що я хочу шароваршину "назад". Якщо вже справжня культура перестаю бути "модною".
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:19 am (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 09:42 am (UTC)Шароващина як бізнес модель - напевно дуже вигідна і не тільки в громадському харчуванні.
З ваших останніх постів чи вірно я зрозумів, що українцям потрібно нарешті вже покласти шаровари у шафу, поголити оселедця, вдягнути діловий костюм і гарешті перейнятися питанням: "де гроші?"
І ще таке питання як на вашу думку?
От в інтернеті немає ніяких квот скільки сайтів, відеороліків і т.п. має бути на українській мові, скільки на россійскій і на інших, тобто тут немає ніяких утисків. Чому не створюється унікальний український контент? Де український розважальний сайт - бо масова культура всеж таки масова і в першу чергу людина споживає розваги, де відеканали на ютубі з сотнями тисяч перглядів? Це ж досить легко монетизується? А може я просто чого сь не знаю і воно десь є?
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:28 am (UTC)Не слід відмовлятися від форм власної культури, але не варто забувати, що нею життя не вичерпується. Мають бути інші складові ідентичності, як і інші складові політичних програм, зокрема програм культурного розвитку.
Стосовно мови в інтернеті гадаю, що причина в тому, що автори прагнуть ширшої аудиторії:
http://kerbasi.livejournal.com/130132.html
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 09:44 am (UTC)Я б огульно не відкидав вишиванки та шаровари в ім'я модерновості та "світлого майбутнього". Просто варто провести межу між українськістю і шароварщиною. І, як на мене, та межа відокремить справжність та щирість від формальності та удаваності.
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 10:38 am (UTC)?
From:(no subject)
From:(no subject)
From:no subject
Date: Friday, 10 August 2012 09:47 am (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:22 am (UTC)(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:18 am (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:23 am (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 11:52 am (UTC)Совєцька освіта таки свого добилася - люди сормляться етнічної одежі, вона стає символом, знаком прапором чи ще чимось пафосним, але переривається традиція одягу. Ви часто згадуєте вишиванку, як символ насильницької ідентифікації - будуть вчити як носити вишиванку. Вишивагка це одежа, можна у вихідний в парку в ній прогулятись, чи з друзями на пиво піти. І саме до одежі може застосовуватись критерій смак чи не смак, а не до символів, ну не обговорюємо ми чи жовто блактиний пракор є смак чи не смак.
Ви навели досить примітивні приклади, запевняючи що все однозначно.
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 12:00 pm (UTC)Я ж попередив:
"Оскільки принаймні два читачі ... редукували тему до рівня «українські шаровари проти джинсів у Техасі», я також на пальцях поясню"...
Інакше тут:
http://kerbasi.livejournal.com/150575.html?thread=4000559#t4000559
(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:ви часто звертаєтесь до питання смаку
From:no subject
Date: Friday, 10 August 2012 12:11 pm (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 06:21 pm (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 04:34 pm (UTC)Тому що це все - надумане і несправжнє. НІКОЛИ жінки старшого віку не одягали віночки - очіпки, намітки, в крайньому разі хусточки "під молодичку" якщо ще не стара жінка, а х певного віку - зав'язану під підборіддям. Подобається це чи ні - так воно є (було) у автентиці. І досі сучасних вже може останніх "аборигенок" українського села ми впізнаємо по тих (зараз, останні 50 років принаймні - турецьких) хусточках.
Те саме і з текстами..
Коротше кажучи, шароварщина - це стилізація ПІД народне/етнічне, позбавлена міри і смаку, зв'язку з оригіналом. А то ще й напхана іншим змістом (наприклад, радянською ідеологією, або вихвалянням режиму тощо).
no subject
Date: Friday, 10 August 2012 05:06 pm (UTC)Я тебе згадав у бесіді з Негребецьким:
http://kerbasi.livejournal.com/150575.html?thread=4009519#t4009519
(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:no subject
Date: Friday, 10 August 2012 06:22 pm (UTC)no subject
Date: Friday, 10 August 2012 06:24 pm (UTC)http://ragu.li/
(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:no subject
Date: Saturday, 11 August 2012 01:44 pm (UTC)Як на мене, "шароварщина", просто несмак, вбраний в національні українські шати. А що таке несмак можна століттями сперечатися і згоди не дійти.
Але бог з ним. В мене власне таке питання: ви колись писали, кажучи про матрьошки, що "Чому б на цьому не заробити соціально неадаптованим жінкам з польської глибинки або торговцям сувенірами в duty free?" Як на мене, от те, що робить, наприклад, Поплавський, теж підпадає під цю формулу: як мінімум - заробляє на шароварах. Як максимум - намагається створити "знакові іміджі з етнічного матеріалу". Це може не подобатися (мені, наприклад), але здається, що нема принципової різниці між шароварами та матрьошками. Але до матрьошок ви поставились доволі поблажливо. Підозрюю тому, що просто матрьошки (косоворотки в "російських" ресторанах, ушанки, ведмеді, водка та сєльодка) вже стали "світовим брендом" і справді навколо них годується (в самому широкому розумінні) чимало людей. Але ж може й хтось із "шароварників" йде у тому ж напрямку, просто ще не дійшли? Адже, як на мене, продаж тих же матрьошок сильно підупала б без потужного "підпертя" саме кітчевою "косоворотщиною" (в значно більшій мірі, ніж музикою Чайковського чи поемами Пушкіна).
Ще раз, про всяк випадок: мені не подобається ні "шароварщина", ні "косоворотщина", ні всяке таке, бо й те й інше - "обпопсівлювання" якихось справді автентичних явищ. Але здалося, що інколи ви таке "обпопсівлювання", якщо не вітаєте, то принаймні, як зараз кажуть, "толеруєте". І не зовсім зрозумілі критерії, за якими проводиться межа: за "успішністю"? Чи може за тим, скільки вона займає місця (забагато чи в самий раз) в житті? Чи ще щось...
ПС. Вибачайте, якщо щось перебріхав, то не зумисно. :)
no subject
Date: Saturday, 11 August 2012 03:26 pm (UTC)(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:(no subject)
From:"Вибачайте, якщо щось перебріхав, то не зумисно. :)"
Date: Saturday, 11 August 2012 03:32 pm (UTC)Ти навів статтю, з якою погоджуєшся, що суржик не треба забивати тому що так робили москалики саме для того, щоб відбити бажання понаєхавших у місто селян продовжувати говорити рідною українською мовою, а вони наслухались телевізора та середовища й почали вставляти російські слова у свою мову. Пан Негребецький каже, з іншого боку, що стилізована «ьінтьілігєнція» в «інторнетах» навмисно розбещує та розхитує природню мову своїми постсовковими лінгвіністичними експериментами. Додам від себе, що, можливо, з ними відбувається зворотній процес як з тими селянами, але теж від бальшова ума. Але тому що їх поважають трошки більше за відсутністю орієнтирів, то їхнє хитрожопство усидіти на двох стільцях шкідливіше для слабкої та хворої українськості ніж вимова «простих» що по інтернатах не шастає далі пейсбуків.
Тепер про одежу. Ти кажеш, що шароварництво то совок, який ховається за своїм давно виробленим захистом у вигляді опудала від справжнього українського автентичного культурного. І я з тобою погоджуюсь. Пан Негребецький також справедливо помічає, що багато хто з «канонічних» пост-совків просто по інерції бачить тільки те опудало, яке штучно створив совок, та спрацьовують старі настанови, що діяли коли небо було блакитнішим, працювати треба було менше і все, що можна було знайти, було дешевшим, і відганяють справжнє разом з кітчем.
Теж ясно, що все, що організовується «владою» є імітацією українського, бо української влади ще не було, та й не було людей які просто б мали елементарний смак. «Заповєднік КПСС» (ака Україна) дав нам тільки етнічних покручів, не українців. Вони можуть бути будь-якими витонченими з своєї школи КПСС, але їхнє дитинство не допомогло їм стати українцями. Ось хто, разом з рос. шовіністами, яких тут в Україні достатньо, відтворює цей кітч щоб зовсім загубити навіть форму.
Тому, як на мене, битися треба за зміст, не за форму. То важче, але це єдине що можна зробити. Бо, по великому рахунку, вже не будемо, як совок, придиратися до тих, хто вдягнутий чи ходить чи співає відмінно від уявлень чийогось «стандарту». Ми ж тут за лібералізм! Чи як? Можеш мене банити, звичайно, але то твоя втрата. )
Re: "Вибачайте, якщо щось перебріхав, то не зумисно. :)"
Date: Saturday, 11 August 2012 04:23 pm (UTC)Прочитай ще мій коментар О. Терену.
Я що, комусь щось закликаю забороняти?
From:Re: Я що, комусь щось закликаю забороняти?
From:Re: Я що, комусь щось закликаю забороняти?
From:Re: Я що, комусь щось закликаю забороняти?
From:Давайте говорить друг другу комплиментьі ))
From:сколько правди в глазах государственньіх шлюх
From:Цитата дня, визначення шароварщини та сутність фемен
Date: Saturday, 11 August 2012 05:18 pm (UTC)Цитата дня, визначення шароварщини та сутність фемен
Date: Saturday, 11 August 2012 05:18 pm (UTC)шароварництво народів світу :)
Date: Sunday, 12 August 2012 12:49 pm (UTC)Re: шароварництво народів світу :)
Date: Sunday, 12 August 2012 06:11 pm (UTC)Re: шароварництво народів світу :)
From:Re: шароварництво народів світу :)
From:Re: шароварництво народів світу :)
From:О!
From:Re: О!
From:Re: О!
From:Re: О!
From: