kerbasi: (ναυτής)
[personal profile] kerbasi
Я часто згадую, що мізерні доходи населення України, тотальне ніщебродство - це не якась національна особливість, трагічні наслідки фатальних обставин, а прямий наслідок економічної моделі, яка впроваджена в Україні. Україця як споживача ця модель не передбачає, тому він/вона потрібні тільки для участі у виробництві товарів та послуг. Після розпаду совітської індустрії в Україні чисельність робочих рук надмірна, тому можна не перейматися навіть відтворенням трудових ресурсів. На життя теперішньої еліти вистачить, а наступні покоління елітаріїв житимуть за кордоном, і якщо їм ще для чогось українці будуть потрібні, то хай самі собі десь у майбутньому дають раду. Десь так, вульгарно викладаючи, виглядає ця модель.

Проілюструємо прикладом. Сири - один з товарів торгівельної війни з РФ.
В СРСР вважалося, що здоровим споживанням сиру є 6,6 кг сиру на людину у рік. В реальності, наприклад, в Україні вироблялося 2,7 кг в 1982 році. Продовольча програма ставила за мету ситуацію виправити, але не встигла. Тоді ж в Україні вироблялося 138,2 тисячі тон всіх сирів (твердих, м'яких, розсольних і т.д.). В Україні 2005 року, тобто перед самим початком першої сирної війни - 273,6. При чому близько 95% йшло на експорт. Ці цифри взяті з різних джерел, де не скрізь повністю визначається, що входить до поняття "сир", але приблизну картину вони дають. Звісно, для науки слід глибше занурюватися, але мені це не потрібно, мені і без статистики все ясно.

Фактично ці цифри означають, що споживання сиру в Україні практично відсутнє, бо все йде на експорт, а лишається дрібна частка, яка просто не помітна навіть з тим маленьким обсягом, що споживався в УРСР. Насправді, ж ситуація дещо краща, але не набагато: стрімко зростає імпорт сирів, по 20% на рік. Цьогоріч завезли тільки за вісім місяців 12 тисяч тон сиру. Тобто хто може собі дозволити сир, той купує імпортний. Решта - рештки місцевого, що забракований для експорту, або нічого взагалі.  Статистика каже, що в Україні тепер споживається (чи виробляється?або виробляється і імпортується? - термінологічна плутанина в статтях!) десь на рівні 3,5 кг сиру на рік на людину. В Європі 15-25! Хай там як, але ясно, що ці 3,5 в середньому, це в когось на європейському рівні, а в когось - нічого.

Зараз галузь, м'яко кажучи, переживає не найкращі часи: закриваються заводи десятками, люди втрачають роботи, молочні ферми - покупців молока, держава - хабарі і податки, а все чому?

А тому, що захопилися експорто орієнтованою економічною моделлю. От був би власний заможний споживач, стояв би виробник міцно на всіх своїх ногах та лапах на твердій землі, а задля великих амбіцій експортував би щось за кордон, то й не були б страшні торгівельні війни, бо свій споживач би врятував. А не хотіли на свій ринок працювати, презирливо кпинили з місцевих ніщебродів-салоїдів, хизувалися валютою на закордонних рахунках, і що тепер? Грали і програли...

А звідки взяти цього власного заможного споживача? А просто платити більше своїм працівникам, гроші не ховати по офшорах, а пускати на розвиток та на збільшення частки заробітної плати у собівартості продукції.

От кого дійсно шкода, так це рядових працівників молочної галузі, бо вони просто стали заручниками експортної орієнтації, а тепер, мабуть, нескоро зароблятимуть навіть на сири власного виробництва. Але хочеться вірити, що ці жертви не марні. Експорто-орієнтована економіка має вмерти!

http://interfax.com.ua/news/economic/167687.html

http://inventure.ua/analytics/investments/investicionnyj-obzor-rynka-tverdogo-syra-ukrainy

http://www.meatbusiness.ua/article.php?p=784&j=1

http://www.meatbusiness.ua/article.php?p=784&j=1

http://www.meatmilk.kiev.ua/passport/
Page 1 of 4 << [1] [2] [3] [4] >>

Date: Thursday, 26 September 2013 11:34 am (UTC)
From: [identity profile] crema-catalana.livejournal.com
Відчувається, що автор розуміється на сирах :)

Date: Thursday, 26 September 2013 11:37 am (UTC)
From: [identity profile] puidra.livejournal.com
як можна говорити про якусь економічну модель, а тим більше таку, яку хтось впровадив (хто?), якщо її не існує .. ви наводите приклад молочної галузі, діяльність якої тривалий час практично ніяк не регулювалась, а трималась за рахунок переважно якісної роботи виробника і його експортної орієнтованості зокрема .. чим вам не вгодила "експорто-орієнтована" економіка не збагну

Так и есть

Date: Thursday, 26 September 2013 11:43 am (UTC)
From: [identity profile] livejournal.livejournal.com
Користувач [livejournal.com profile] ridah посилається на ваш запис з Так и есть (http://ridah.livejournal.com/206165.html) пишучи: [...] Десь так, вульгарно викладаючи, виглядає ця модель". http://kerbasi.livejournal.com/183211.html [...]

Date: Thursday, 26 September 2013 12:02 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Цю модель свідомо впроваджували. В промовах чиновників 90-х часто про це говорилося.
Вона вийшла викривленою. Причини - окрема тема, до якої я вже звертався, але хочу переписати.
Ось старий допис:
http://kerbasi.livejournal.com/15930.html
Там багато зайвого, тому збираюся й переписати.

Date: Thursday, 26 September 2013 12:03 pm (UTC)
From: [identity profile] 4ornobile.livejournal.com
Гм... Я споживаю сиру явно більше, ніж 6,6 кг в радянському ідеалі і 3,5 в українському сьогоденні. Це при тому, що якогос особливо активного споживання нема -- просто щотижнева нарізка. Десь 0,3 кг на тиждень (иноді більше, иноді менше) -- аж ніяк не менше 15 кг на рік.

Date: Thursday, 26 September 2013 12:03 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Так, в певному сенсі.
А ще криза змушує збирати крихти і звертатися до галузей, які не є найприоритетнішими для мого роду занять за кращих умов.

Date: Thursday, 26 September 2013 12:09 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Я теж споживаю десь близько до європейського рівня. Навіть скорочувати доводиться через боротьбу з високим холестерином. Але ми ж належимо до прото-середнього класу, в середньому по країні виходять цифри маленькі.

Date: Thursday, 26 September 2013 12:24 pm (UTC)
From: [identity profile] 4ornobile.livejournal.com
Ну, може. Хоча я звик відносити себе до ланки нижче-середнього: машини нема, хати нема, грошей на забаганки теж нема -- доводиться підкоплювати, хоче це, все ж таки, вдається. Але це поки дітей нема. Кароче, нічого нема, населена роботами:)

Date: Thursday, 26 September 2013 12:35 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Якщо після витрат на відтворення та житло лишається третина доходу, тоді середній клас за теперішніми розповсюдженими серед економістів визначеннями. Якщо щось вдається підкоплювати, то скоріш за все таки середній клас.

Date: Thursday, 26 September 2013 01:06 pm (UTC)
From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com
\\ Експорто-орієнтована економіка має вмерти!

Погоджуюсь. Але спочатку повинна вмерти влада, яка культивує експортно-орієнтовану економіку :)

Date: Thursday, 26 September 2013 01:50 pm (UTC)
From: [identity profile] crema-catalana.livejournal.com
Якби весь сир пішов до шлунка українців (а згідно Ваших даних десь близько 6 кг на рило), тоді б економісти сказали б, що Україна своїм натуральним господарством наближаеться до Середньовіччя. Давня традиція гречкосія віднести сир та сметану на базар, а дітям — зась. Причина тривіальна: потрібні "живі" гроші. А "церкви" за клунею будуть і від картопляного меню. Історія сьогодні багато у чому схожа.

Як на мій обмежений розум, то значно цікавіше не те, скільки чавуну виплавляється на кожну нашу душу, а чому за останні три роки сир на внутрішньому ринку подорожчав вдвоє. Що саме спричинило цей небачений стрибок:

1. Ув'язнення Тимошенко Ю. (читай: попередники)
2. 100% збільшення арендної плати
3. 500% збільшення вартості палива (газ та інше)
3. 1000% збільшення транспортних видатків
4. 5000% збільшення фонду заробітньої плати

Десь така аналітика на пальцях. А зараз піду відріжу скибочку справжнього голландського сиру по 64,90 за кілограм (Слава "Сільпо"! навіки). Місцевий дрек продається або так само, або дорожче.

Отака аналітика на пальцях.

UPD. Аналітика буде не повною, якщо не врахувати справжній сир, що його полюбляють українці. Взагалі-то я не знаю, чи їдять в Европі молочнокисий сир. Бринзу на Півдні? Хіба що так. Баланс без цього буде неповним, викривленим. Як я розумію, м/к сир дешевший від сичужного десь процентів на 50% (40 проти 60 грн./кг)
Edited Date: Thursday, 26 September 2013 01:57 pm (UTC)

Date: Thursday, 26 September 2013 02:02 pm (UTC)
From: [identity profile] b-al-u.livejournal.com
Смішно, але вперше я наївся сиру сильно після розвалу СРСР. У моєму містові він був страшним дефіцитом. До 14 років я його коштував 2 (прописом, два) рази. Зараз же я його споживаю сильно більше 6 кг.
Щодо купівлі. Як завжди я намагаюся купувати найбільш локальний продукт. Тому, окрім ДорБлю, інші сири купуються на спробувати. Тим більше, що поляцькі, якщо вірити етикетці, менш здорові, аніж наші. Хоча й смачніші.

Date: Thursday, 26 September 2013 02:31 pm (UTC)
From: [identity profile] candrika.livejournal.com
А ми за сир! :)

Колись така дієте була популярна (не знаю, чи досі в Україні популярна, чи ні, на заході місцями популярна) - за групами крові, так от, згідно цієї дієти більшість сирів (особливо жовтих) корисні або нейтральні переважно лише для третьої-четвертої груп крові, а для першої особливо майже всі шкідливі... От тобі й шість кг отрути в рік для частини населення :).

Ну це так, фактично офтопіковий коментар...

Date: Thursday, 26 September 2013 02:57 pm (UTC)
From: [identity profile] svitovyda.livejournal.com
гарно про нашу економіку сформулював

Date: Thursday, 26 September 2013 03:15 pm (UTC)
From: [identity profile] zzzulfiya.livejournal.com
"А звідки взяти цього власного заможного споживача? А просто платити більше своїм працівникам, гроші не ховати по офшорах, а пускати на розвиток та на збільшення частки заробітної плати у собівартості продукції."
Кербасі, ти правий, але ЄОА.

Працівники якої галузі організувались хоча би в діяльну профспілку? Навіщо рабам свобода? А навіщо рабу-вискочці, який в ислу низького морального порогу вкрав в своїх і захопив колективне підприємство своя чи чиясь свобода? Йому, рабу по натурі, хочеться своїх рабів.

В нас ні разу не вийшли побахкать по каструлях як в інших країнах. Без еволюції свідомості еволюцій в бізнес-моделях не буде.
Edited Date: Thursday, 26 September 2013 03:18 pm (UTC)

Date: Thursday, 26 September 2013 03:27 pm (UTC)
From: [identity profile] bare-of-laurel.livejournal.com
3,5 кг сыра в год? Шо это такое?! Я в месяц столько съедаю наверное.

Date: Thursday, 26 September 2013 04:39 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Одні не дають своїм дітям, бо треба на базар по живі гроші. Інші не платять робітникам, не продають своїм, гонять на експорт, бо потрібна вільно конвертована валюта. Паралелізм!

Торгові війни мусили б призвести до падіння цін на внутрішньому ринку. Не призвели. Можливий чинник монополізації ринків збуту.

В Європі їдять м'які, білі сири. Греки, турки, інші південноєвропейці привчили.

Date: Thursday, 26 September 2013 04:41 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Вірю, вірю... У самого таке в минулому. Напишу про це обов'язково. Щоб не одними совкодрочерами була історизація узурпована.

Date: Thursday, 26 September 2013 04:48 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
О! Ну ви олігарх! Один за дванадцятьох їсте)))

Date: Thursday, 26 September 2013 04:48 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Так, слушно. Втім, спроби були і створювати незалежні профспілки, і по каструлях бахкати. Мій покійний батько в обох процесах свого часу відзначився. Проблема у тому, що це відбувалося розпорошено, ніколи не виливалося в загольноукраїнський рух. Тут ще проблема кадрова: дуже вже бідні, а часто й неадекватні люди збиралися в ті профспілки та на акції. Отже, тут питання можно звузити: де була та сама вічно страждущая інтелігенція зі своєю здатністю говорити, запалювати серця і т.д., коли вона була потрібна.

Date: Thursday, 26 September 2013 04:49 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Кажуть, що люди дозволяють. Отже, проблема курча та яйця))

Date: Thursday, 26 September 2013 04:50 pm (UTC)
From: [identity profile] crema-catalana.livejournal.com
Ну так чого варті роздуми на сирну тему, коли торгові війни мусили б впливати на ціну внутрішнього ринку, а вони не впливають? На мою думку, все це поверхові думки без реального розуміння ситуації.

Date: Thursday, 26 September 2013 04:51 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Була така дієта. Але щось не віриться. Були б серйозні диспроорції по групах крові серед населення в залежності від національної дієти, і по це вже стовідсотково говорили б на рівні урядів.

Date: Thursday, 26 September 2013 04:51 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Дяка)

Date: Thursday, 26 September 2013 04:57 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Чому ж? Я до того й веду: експортна орієнтація плюс монополізація внутрішніх ринків. Споживач не дорівнює житель країни, а дорівнює щасливчику, який пристосувався до олігархічної системи , і цому кинули трохи банкнотів. Повністю аномальна економіка. Якщо її хтось не змінить, сама впаде.
Page 1 of 4 << [1] [2] [3] [4] >>

Профіль

kerbasi: (Default)
Pro Nihilo

March 2022

S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
2728293031  

Популярні теги

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Tuesday, 27 January 2026 10:50 pm
Powered by Dreamwidth Studios