kerbasi: (Default)
[personal profile] kerbasi
Прочитав у FT, що в Англії повним ходом йде соціальний зсув у футболі. Раніше футболісти рекрутувалися виключно з робітничого класу. При чому нормальна історія була – кинув школу у 16 років. Навіть не нормальна, а вхідна: без цього пункту біографії було важко розумітися з оточенням. Окремі представники середнього класу потрапляли до команд, але їх там не вітали. Один згадує, як в нього кидали в автобусі хлібні кульки, коли він розгортав газету. Тепер же до футбольних клубів масово повалили представники типових родин середнього класу.

Сам факт цих змін цілком природний. По-перше, робітничого класу меншає й меншає, а середнього класу більшає й більшає. По-друге, провідні політики, громадські діячі, культурна еліта, щоб збільшити електорат або прихильників (що у сучасному світі всього масового означає прямі зиски) почали з’являтися на матчах. Підтягнулися й елітні школи, які тепер будують не тенісні корти та іподроми, а футбольні майданчики. По-третє, футболіст має шанс стрімко розбагатіти, оскільки футбол тепер це не стільки спорт персональних здобутків у командному змаганні, а форма шоу-бізнеса. Отже, кому, як не середньому класу, спрямовувати туди нащадків?

Отже, зміни природні, але мені не приємні. Якщо середній клас розчиниться у натовпі, якщо цьому потурає еліта, зрештою, і середній клас і еліта стануть від натовпу. До чого, крім застою в усіх сферах життя це призведе?

В зв’язку з цим мені згадалося моє дитинство. Звісно, ми грали у футбол і на подвір’ї, і у школі. Я не був дуже здібним до цього спорту. Коли був зовсім малим мене зазвичай ставили на ворота. Потім, як підріс та трохи розвинувся фізично, став грати у захисті. Форвард з мене не виходив, у критичний момент, коли в мене опинявся м’яч, і я виходив один на один з воротарем, я ганебно «мазав». На цьому етапі я навіть спробував записатися до футбольної секції, але мене звідти з тріском погнали після кількох тренувань.

Десь в середині моєї дворової футбольної «кар’єри», років в 10 якось батько мене буквально витяг з майданчику, бо треба було кудись йти. Я, звісно, просто скажено обурився, а батько мені відповів приказкою: «Жили-були дід та баба, було в них три сини: один – вчений, другий – лікар, а третій … нічого з нього не вийшло – футболіст». Я тоді одразу ж не погодився, але замислився. Оскільки я завжди був людиною не масового культурного формату, і з не менш дивними для людей мас зацікавленнями, ніж читати «Дейлі мейл» в автобусі футбольної команди у добу пролетарського футболу, то доволі швидко я дійшов до висновку, що футбол і я речі несумісні. Мабуть, не антагоністичні, бо я доволі прихильно ставлюся до масової культури, і не дискриміную ніяк її споживачів (крім, вже остаточно огидних зразків), але, так би мовити, з різних систем відліку.

Сучасна Україна являє собою екстремальний зразок перемоги плебейства. В нас футбол вже протягом всієї нашої незалежної історії є безальтернативно елітарним спортом, яким опікуються політики аж до президентів та ділова еліта аж до мільярдерів. Ті «треті сини» з інтелігенсько-снобістського анекдоту совітської доби, соціальний мотлох, культурне ніщо виросли, міцні організми без інтелекту захопили все. Сподіваюся, що це залишиться українським феноменом, а не є передвісником глобальних змін в усьому світі.

Date: Friday, 8 June 2012 08:53 am (UTC)
From: [identity profile] crema-catalana.livejournal.com
Цікава історія.
Наш дитячий футбол був взірцем самоорганізації попри суспільну байдужість. Це (та дещо інше) лишилось на все життя не тільки як спомин. Ми були джентельмени аматори, на відміну від просто професіоналів. Останні тепер видають мемуари руками гебрейських авторів, де пишуть, що в дитинстві "ганяли м'яча".
От, убогії! Ми у дворі та на лузі (де нами, хлопчаками, було обиходжене справжнє футбольне поле) ніколи м'яча не ганяли. Ми грали у футбол!

Date: Friday, 8 June 2012 09:21 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Так! Показово, що я так собі ясно не мислив про "ганяти м*яча" - "грати у футбол", але написав власне "грати у футбол", хоча коли писав, розмовний варіант спливав. У нас тоді суржикомовні казали "гуляти в м*яча" або "гуляти в футбол".

Date: Friday, 8 June 2012 08:55 am (UTC)
From: [identity profile] slipa-ol.livejournal.com
"Сучасна Україна являє собою екстремальний зразок перемоги плебейства." - влучно.
(deleted comment)

Date: Friday, 8 June 2012 09:19 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
На жаль, English football gets gentrified (Simon Kuper, FT, May 26/27, 2012)ibidem: posh boys icreasingly follow football... Chasterhouse... has 16 grass football fields... Eton probably has more... Private schools have also begun giving scholarships to good footballers.

Date: Friday, 8 June 2012 09:09 am (UTC)
From: [identity profile] nehrebeckyj.livejournal.com
Мій батько трохи інакше казав: "Два розумні, а третій - футболіст".
Футбол - корисна у військовому сенсі гра, вона розвиває взаємодію у невеликих підрозділах, однак у наш час доволі занедбана, незважаючи на побудовані від імені Суркіса футбольні поля. Колись, будучи в матері, чув передачу Черкаського облрадіо - в Черкасах у 52-му році було 40 футбольних команд високого рівня, які брали участь у великих турнірах, з них три перемагали в якихось дуже крутих лігах всесоюзного рівня. Тепер нема нічого. Не тільки в Черкасах. Тому суркіси купують негрів, а підлітки замість футболу курять драп.

Date: Friday, 8 June 2012 09:25 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
На мою думку, власне гонитва за "перспективними", яку я писав у дописі, на який посилаюся у цьому, і вбила масовість футболу, а в наслідок цього звузули поле відбору. Цей процес ще з совітських часів, десь з 70-х почався.

Date: Friday, 8 June 2012 09:20 am (UTC)
From: [identity profile] spitfire38.livejournal.com
опитування англійських школярів 8-12 річного віку щодо їхніх планів "профорієнтації" (років 4 тому було, але не думаю що щось кардинально змінилося на цей час) виявили що переважна більшість хлопчиків мріють стати професійними футболістами - цифра загальна, назалежна від соціальної стратифікації = наступна за популярністю професія відстає в рази, а не в проценти

я би не став жалітися на можливість "втрати" середнього класу - футбол в англії традиційно найпопулярніший спорт, а з запуском прем"єр-ліги і наведенням порядку в останні 20 років на стадіонах футбол став вельми прийнятним типом "сошіалайзінгу" для всіх верств=
що дійсно неприємно, як на наш "незаймано-спортивно-ностальгічний" футбольний погляд дворових гравців, футбол перетворився на шалений бізнес, де не гребують нічим =

один відомий і поважний англійський футбольний коментатор на запитання коротко підсумувати результати сезону прем"єр-ліги у 2010 році сказав так: "якщо трьома словами - грощі, гроші, гроші"... от це й виклигає огиду

звідси й профорієнтація
Edited Date: Friday, 8 June 2012 09:20 am (UTC)

Date: Friday, 8 June 2012 09:30 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Через саме ті ж гроші-гроші-гроші соціальна роль футболу зростає. Див. вище мою відповідь френду 0restt. Можете, нагуглити й оригінал статті. Вона, на жаль, або у платному контенті, або у захищеному, тобто гуглиться, але без посилання - огляд тільки у "в*юері", тому й не можу дати посилання.

Date: Friday, 8 June 2012 09:49 am (UTC)
From: [identity profile] spitfire38.livejournal.com
не те що зростає - зашкалює!

знаєте, приміром, яка була заповнюваність тридцятитисячного стадіону колись відомого англійського клубу Лідс Юнайтед в сезоні 2009-10 рр., коли Лідс виступав в 1й лізі (за радянською системою то була б 2га ліга) - так от, всі абонементи на сезон були розпродані, заповнюваність стадіону на кожному матчі була більше 90%! =

так що, звичайно, гроші-гроші-гроші і розумний маркетинг, але ще й справжня "народна любов" - я, приміром, не можу собі уявити вщерть заповнений 30тисячний стадіон на якомусь матчі команд другої ліги в нас у місті подібному за розмірами до лідса

Date: Friday, 8 June 2012 09:21 am (UTC)
From: [identity profile] vpasty-vgoru.livejournal.com
Я розумію людей, які люблять грати у футбол.
Але людей, які годинами люблять спостерігати за чужою грою я не можу зрозуміти.

Date: Friday, 8 June 2012 09:26 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Банальне вбивство часу. Коли немає ніяких матчів, вони інші засоби знаходять.

Date: Friday, 8 June 2012 09:42 am (UTC)
From: [identity profile] seems-to-be.livejournal.com
футбол - джентельменська гра хуліганів
хуліганська гра джентельменів це реґбі

Date: Friday, 8 June 2012 09:48 am (UTC)
From: [identity profile] groben.livejournal.com
точно.

на жаль, регбі в нас не популярна гра. замало джентльменів. :)

хоча я колись в неї грав. :)

Date: Friday, 8 June 2012 10:21 am (UTC)
From: [identity profile] vla-sta.livejournal.com
я б ще звернув увагу на такє.
Футболісти перестали бути прикладами для молоді як моральні авторитети.

Спокійно сприймається що тойже Алієв одночасно і "гадьониш" і не поганий футболіст.

Date: Monday, 11 June 2012 05:27 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Це, мабуть, нормально. Які з них моральні авторитети, якщо все їхнє життя як на долоні. Моральні авторитети створювалися штучно, коли з ними ніхто у житті не стикався, а інфа дозовано йшла через дві-три газети та два канали телебачення.

Date: Monday, 11 June 2012 08:26 am (UTC)
From: [identity profile] vla-sta.livejournal.com
вже настільки дрєвні часи я не беру. :)

Мої приклади більш свіжі-Лужний що важливий матч пробігав з поламаним пальцем і перекошеним обличчам.Тоді замін вже не було от він з поля і не пішов.
Це викликало повагу і запам"яталось.


Памьятаю що футболістам Динамо коли їх примусово загнали в СДПУ(о) і їх почали питати про це журналісти-було ще соромно.
І навіть той самий Шевченко підтримавши на початку Януковича у 2004 швидко отямився і зрозумів що щось зроблено не так.

Date: Friday, 8 June 2012 12:56 pm (UTC)
From: [identity profile] viewpoint.livejournal.com
на перегонах в Аскоті теж почало з'являтися п'яне бидло, щоправда, зодягнене у фраки і сукні - позаминулого року в мережі з'явилися фотки і відео їх кумедної п'яної бійки. На мій погляд, ці бики зовні були схожі на українських мажорів.

але, певен, керувати Британією ще тривалий час будуть аристократи і джентельмени.

Date: Monday, 11 June 2012 05:25 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Епізодична п'яна зухвалість трапляється і серед англійських джентельменів та аристократів. В нас біда, що биковання є єдиною сутністю "иліти".

Date: Saturday, 9 June 2012 07:35 am (UTC)
From: [identity profile] proidysvit.livejournal.com
Особисто мене турбує у футболі зараз те, що в цій грі стає все менше футболу, і все більше комерції і бруду. Футбол мутував...

Date: Monday, 11 June 2012 05:10 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Мабуть, вже й не лишилося сфер, які не мутували...

Date: Saturday, 9 June 2012 03:20 pm (UTC)
From: [identity profile] vivagor.livejournal.com
Футбол гра інтернаціональна, але здебільшого для бідняків. Доведено хлопчаками з бразильського гетто і пролетаріями Європи та СРСР. Вибачаюся за очевидні речі. Сам у дитинстві м'яч ганяв по 8 годин, до зупину серця, але ніколи не мріяв стати "футболістом". Навіть дивно. Тепер розумію, чому. :))

Date: Saturday, 9 June 2012 07:36 pm (UTC)
From: [identity profile] odyn-owl.livejournal.com
а що поробиш - коні для поло нині надто подорожчали, тому тільки футбол

Date: Monday, 11 June 2012 05:09 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
завозить сюди "иліта" і коней ціною в "хатинку" в Конча-Заспі, але футбол, мабуть, ближче до дитинства босоногого.

Профіль

kerbasi: (Default)
Pro Nihilo

March 2022

S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
2728293031  

Популярні теги

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Monday, 11 August 2025 06:02 pm
Powered by Dreamwidth Studios