kerbasi: (Default)
[personal profile] kerbasi
У вихідні здебільшого сидів дома та щось робив на тлі інтернет-радіо. Замість радіоточки в мене були Всесвітня служба Бі-Бі-Сі та «Голос Америки». На обох станціях з’явився професор з Масачусетського технологічного інституту економіст Дарон Аджемоглу. Він людина з неабияким міжкультурним досвідом: у школі вчився у Туреччині, в університеті – у Великобританії, науковою роботою займається у США. Поява його одразу ж на двох англомовних станціях глобального мовлення пояснюється виходом у березні його книги «Чому нації занепадають» (Why nations fail). Більш детально про нього є у Вікіпедії.

Одразу ж зазначу, що з кожним словом професора Аджемоглу я згідний. Ба більше, чимало з того, що я почув від нього, я вже сам передумав та чимало написав у своєму щоденнику за три роки його існування.

Основні тези професора Аджемоглу наступні.

По-перше, для того, щоб нація була заможною потрібно лише забезпечити два чинники:
сприятливий клімат для інвестиції в інноваційну діяльність і створити механізми для того, щоб люди максимально розкривали свої таланти з економічним зиском для себе. Зробити це дуже просто. Прикладів історій успіху більш, ніж достатньо для наслідування.

По-друге, причини занепаду деяких країн не у тому, що їм не вдалося створити інституції для забезпечення названих двох чинників, а у тому, що їхні правлячі еліти навмисно створили інституції з протилежним завданням для збагачення небагатьох за рахунок всієї нації. Тобто бідність і занепад не прикра помилка, а навмисний план.

Дарон Аджемоглу розширює значення деяких понять. Так країна-невдаха в нього це не тільки Сомалі або Афганістан, а значна більшість країн з так званою extractive economy. Останньому терміну, який буквально означає «видобувна економіка», тобто економіка, яка заснована на експлуатації природних ресурсів, він також додає нового значення, використовуючи багатозначність англійського слова “extract”, що крім видобутку корисних копалин ще означає й витягування, екстракцію. Отже, витяжна економіка - економіка, в якій еліта витягує всі ресурси задля свого збагачення з решти населення.

У передачі «Голосу Америки» професор Аджемоглу сказав, що він не вірить у можливості трансформації витяжної економіки. Тому що така трансформація протиприродна для правлячого класу. Одразу ж він додав, що трансформації можливі під тиском суспільства. «Тиск суспільства» це, я так вважаю, політкоректний евфемізм для революції.

На жаль, «Голос Америки» не зберігає архів передач. Посилання на відповідну програму «Бі-Бі-Сі» та сайт книги:h

http://www.bbc.co.uk/programmes/p00qdrqv

http://whynationsfail.com/

UPD: http://rizne.livejournal.com/958259.html

Date: Thursday, 19 April 2012 07:34 am (UTC)
From: [identity profile] larry-bc.livejournal.com
То дякую.

Date: Thursday, 19 April 2012 09:03 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Прошу!

Date: Thursday, 19 April 2012 08:01 am (UTC)
From: [identity profile] vasyl.livejournal.com
Дякую за ідею - що нового почитати :)

Date: Thursday, 19 April 2012 08:46 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Прошу! Напишіть відгук, як прочитаєте :)

(no subject)

From: [identity profile] vasyl.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 10:49 am (UTC) - Expand

Date: Sunday, 22 April 2012 08:12 pm (UTC)
From: [identity profile] magner58.livejournal.com
До речі, дякую за юзерпику :-)

(no subject)

From: [identity profile] vasyl.livejournal.com - Date: Monday, 23 April 2012 06:43 am (UTC) - Expand

Date: Thursday, 19 April 2012 09:37 am (UTC)
From: [identity profile] alla-g.livejournal.com
Повністю згодна.
Але як змусити суспільство вирости?
Одними дописами цього не домогтися.
Більшість громадських - на перший погляд - рухів є насправді дії окремих осіб, спричинені бажанням вилізти наверх. Вважаю це є одним з чинників, які спровокували недовіру й пасивність більшості співвітчизників.

Date: Thursday, 19 April 2012 10:12 am (UTC)
From: [identity profile] nboyko.livejournal.com
>Але як змусити суспільство вирости?
Не скажу за все суспільство, а дітям можно підкинути таку книжку в потрібному віці

(no subject)

From: [identity profile] alla-g.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 10:17 am (UTC) - Expand

Date: Monday, 23 April 2012 06:57 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Як змусити вітер розносити пилок квітів, а не здіймати куряву?))

Date: Thursday, 19 April 2012 09:56 am (UTC)
From: [identity profile] anoushe.livejournal.com
Важко не погодитися. Україна - чудова ілюстрація всіх тез.

Date: Thursday, 19 April 2012 10:01 am (UTC)
From: [identity profile] groben.livejournal.com
Extractive economy заканчивается только тогда, когда т.н. "элите":

1. некуда бежать или невозможно воспользоваться вывезенными капиталами.
3. внутри страны есть неинституцианальная сила, способная прореживать ее ряды.

Иными словами: арест счетов и конфискация собственности за рубежом + некий аналог "красных бригад" внутри.

И так - лет на 10-15.

После этого можно говорить о каких-то предпосылках для перехода к интесивному развитию экономики.

В любом случае, нашему с тобой поколению воспользоваться плодами такого пути не суждено - в возрасте нормальной деловой активности просто не успеем. Спасибо нашему бывшему президиоту. Гореть ему в Аду за это.

Date: Thursday, 19 April 2012 10:52 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
На жаль, все правда :-(

Date: Thursday, 19 April 2012 02:16 pm (UTC)
From: [identity profile] groben.livejournal.com
"неинституциональная". пардон. :)

впрочем, с опечаткой получилось еще ближе к физическому смыслу весьма вероятного явления. :)

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 05:22 pm (UTC) - Expand

Бєжать нєкуда: вєздє савєцкій саюз!

Date: Thursday, 19 April 2012 03:40 pm (UTC)
From: [identity profile] chita-i.livejournal.com
А ну подивимося, чи маленький Пу організує такі бригади. Он у Н'ю Йорк таймсі пишуть, що з 2009 року кількість міліардерів в Росії і Україні (вони бачать її як придаток рашки) потроїлась і вони скуповують геть всю дорогущу нерухомість. От і побачимо, як сволота буде робити вигляд, що виправляє що сама наробила. А ми подивимося і поржемо. От токо москалі такі "отзьівчівьіє" що ще більше до нас попруться жити, та як приїдуть, почнуть вимагати щоб все було ну точно як на насратій земельці, звідки тільки що втекли.

http://kampfflieger.livejournal.com/681406.html

Date: Sunday, 22 April 2012 08:13 pm (UTC)
From: [identity profile] magner58.livejournal.com
Приклади?

(no subject)

From: [identity profile] groben.livejournal.com - Date: Monday, 23 April 2012 06:09 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] magner58.livejournal.com - Date: Thursday, 26 April 2012 09:25 pm (UTC) - Expand

Date: Sunday, 22 April 2012 08:15 pm (UTC)
From: [identity profile] magner58.livejournal.com
"В любом случае, нашему с тобой поколению воспользоваться плодами такого пути не суждено - в возрасте нормальной деловой активности просто не успеем. Спасибо нашему бывшему президиоту. Гореть ему в Аду за это"

П.С. А може вашому поколінню спасибі? Про пекло я вже промовчу :-)

(no subject)

From: [identity profile] groben.livejournal.com - Date: Monday, 23 April 2012 06:15 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] magner58.livejournal.com - Date: Thursday, 26 April 2012 09:30 pm (UTC) - Expand

Date: Thursday, 19 April 2012 10:35 am (UTC)
From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com
Якби ж той розумака ще й пояснив, чому в оних країнах еліти нормальні, а в інших - навмисно гальмують розвиток. Чи може він думає, що здирники та ідіоти випадково потрапляють на верхівку владної піраміди?

Date: Thursday, 19 April 2012 10:51 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Я всю книгу не читав, тільки слухав інтерв*ю, тому не беруся судити, чи названі там причини.

Стосовно України - все відомо. Дійсно, випадкові люди, які скористалися моментом у далекому вже 1992-му. Ті всі процеси проходили в мене на очах, і історії сходження декого я добре знаю.

(no subject)

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 11:12 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 11:35 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] aniol7.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 10:20 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Monday, 23 April 2012 07:01 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] aniol7.livejournal.com - Date: Monday, 23 April 2012 07:52 pm (UTC) - Expand

Date: Thursday, 19 April 2012 04:20 pm (UTC)
From: [identity profile] r0mn.livejournal.com
колись слухав обговорення, де доводили, що багатство країни напряму залежить від державного устрою та устрою економіки і практично немає нічого спільного з природними ресурсами чи, навіть, с/г. навіть не від народу.
прекрасний приклад це Південна та Північні Кореї.
а далі висновки можна зробити самим, що "будує" Північна Корея і який устрій у Південній.

(no subject)

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 04:32 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] r0mn.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 04:41 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 04:52 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] r0mn.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 05:15 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 07:06 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] r0mn.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 08:46 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 05:01 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 05:19 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 05:50 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 05:59 pm (UTC) - Expand

humiliation proof

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 06:58 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] r0mn.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 05:37 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] dniprovska.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 07:16 pm (UTC) - Expand

відносно "розумаки", Вас підтримують

Date: Thursday, 19 April 2012 06:14 pm (UTC)
From: [identity profile] lovkyj-man.livejournal.com
читачі книги на сайті amazon.com

http://www.amazon.com/review/RVOECBRW2L28C/ref=cm_cr_dp_title?ie=UTF8&ASIN=0307719219&nodeID=283155&store=books

... A single minded (almost overzealous) presentation of an otherwise very good economic theory of prosperity

... Apart from ignoring all other effects on a nation's prosperity, the book is written as if it is a collection of college lectures. As such, it has a tremendous amount of repetition. If you take out the stuff that is unnecessarily repeated, you would reduce the number of pages by half or more.

...The biggest glaring omission in the book is the role and the overall importance of education.

...the example of Egypt. Egypt is a poor country today, and it has always been a poor country for the last two Millennia. The authors blame Egypt's poverty on the iron-fisted rule of the Ottoman Empire with "extractive political institutions". Then in the 19th Century, Egypt had the "good" fortune of being occupied by Britain with the most advanced form of "inclusive political institutions" at that time. That did not change things one iota in Egypt.

http://www.amazon.com/review/R3JJ4CVXGYL9PU/ref=cm_cr_dp_title?ie=UTF8&ASIN=0307719219&nodeID=283155&store=books

...Erudite, ever so meandering, and ultimately inconclusive...

...the book can be a bit of a maddening slog in order to find some enjoyable nuggets of information and/or wisdom.

... Over and over again the details of the history of a country were included, generally correctly, but for no apparent reason in terms of supporting their thesis. Thus, we are treated to a catalog of Napoleon's military successes, the number of tons of gunpowder the British sold between 1750 and 1807, and Roosevelt's efforts to pack the Supreme Court. And I dare say that if the redundancies were eliminated by a good editor, a hundred pages would be shaved off the book.

... Reviewing the extensive bibliography/references was also instructive. There was Kapuscinski's classic account of the fall of Haile Selassie, "The Emperor" but I was astonished to find missing Gunnar Myrdal's equally classic inquiry into the poverty of nations "Asian Drama: An Inquiry into the Poverty of Nations".

Date: Thursday, 19 April 2012 10:41 am (UTC)
From: [identity profile] bogoeb.livejournal.com
> Одразу ж він додав, що трансформації можливі під тиском суспільства. «Тиск
> суспільства» це, я так вважаю, політкоректний евфемізм для революції.

И снова повторю: СМЕРТЬ украине!

Date: Thursday, 19 April 2012 06:04 pm (UTC)
From: [identity profile] docent030.livejournal.com
--Тобто бідність і занепад не прикра помилка, а навмисний план.
НМД не варто приписувати гельмінтам властивість думати. Вони просто висмоктують все не замислюючись про організм-донор. Так і з витяжною економікою - ніхто навіть не замислюється про зубожіння населення.

Date: Thursday, 19 April 2012 06:17 pm (UTC)
From: [identity profile] lovkyj-man.livejournal.com
в цьому філософському руслі можна запитати якій взагалі групі людей можна приписати властивість думати.

(no subject)

From: [identity profile] docent030.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 07:14 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] lovkyj-man.livejournal.com - Date: Thursday, 19 April 2012 07:45 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Monday, 23 April 2012 07:03 pm (UTC) - Expand

Date: Thursday, 19 April 2012 10:06 pm (UTC)
From: [identity profile] docent030.livejournal.com
--Це ж, напевно, не відповідь
Гадаю ви відповідь самі знаєте :)
Щоб дати докладну відповідь на питання, думаю, треба дуже багато писати.
Власно кажучи будь яка жива істота (людина не виняток) постійно вирішує задачу - як отримати життєвий ресурс при найменшій витраті сил. Згодом напрацьовуються якісь-то типові ситуації, відпрацьовуються шаблони поведінки. В тому числі і в соціальних групах (це стосовно існуванні/можливості "колективного" хотіння, думання). Доки бабло йде - навіщо щось змінювати.
Якщо ви вірите у "світовий уряд" - спробуйте вивести на суботник жителів свого будинку. Подивитесь як і що вийде.
Така відповідь вас влаштує?

Date: Thursday, 19 April 2012 11:50 pm (UTC)
From: [identity profile] lovkyj-man.livejournal.com
Я не вірю у світовий уряд, то можна я тоді на суботник нікого не буду виводити і сам не піду? )))

Але відповіді я не знаю. Та де -- цілих два професори он яку книгу видали, та й то про них пишуть, що відповіді вони так і не знайшли!

Date: Friday, 20 April 2012 04:37 pm (UTC)
From: [identity profile] chita-i.livejournal.com
Мені здається, що "фейлд стейтс", як виглядає з давнини, (інакше люди б не уповали за "просвящённого монарха"), відбувається у великому відсотку, штучно, але від також, частково, недоумства правлячої верстви. Абізяни полетіли в космос. Навчилися деякій науці, але керують нами ті ж примати у сенсі макаки, мандрили та інші породи.

От в тему стаття також яка розвиває думку "от якби вони були не такі дурні та прожерливі, та не так любили давити" http://gelavasadze.livejournal.com/1087595.html (там варто піти по лінку http://thefreeman.ru/pust-vsegda-budet-mir/). Людина - талановитий пропагандист, хоч можна і сперечатися, але вміє робити свою справу.
Edited Date: Friday, 20 April 2012 04:41 pm (UTC)

Date: Friday, 20 April 2012 05:37 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Для адміністрації Єльцина СНД потрібно було для психологічного самозахисту, щоб фантомні болі від розпаду СРСР не так мучили. А для Путіна ані СНД, ані співробітництво, спільний ринок, вільних рух людей, капіталів, товарів тощо просто не потрібні. Не тому що він дурень, а тому що йому потрібне все ЦІЛКОМ і без будь-яких ритуальних танців, все разом - під чоботи його солдатні.

(no subject)

From: [identity profile] chita-i.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 05:55 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 06:04 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] chita-i.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 06:57 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 07:04 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] chita-i.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 07:28 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] lovkyj-man.livejournal.com - Date: Saturday, 21 April 2012 04:26 am (UTC) - Expand

Провєрка связі.

From: [identity profile] chita-i.livejournal.com - Date: Friday, 20 April 2012 07:47 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] magner58.livejournal.com - Date: Sunday, 22 April 2012 08:27 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] chita-i.livejournal.com - Date: Monday, 23 April 2012 03:58 pm (UTC) - Expand

Не читайте мені моралей

Date: Monday, 23 April 2012 03:58 pm (UTC)
From: [identity profile] livejournal.livejournal.com
Користувач [livejournal.com profile] chita_i посилається на ваш запис з Не читайте мені моралей (http://chita-i.livejournal.com/59442.html) пишучи: [...] коментар від magner58 у цікавому дописі Кербасі «Чому країни стають "фейлд стейтс" тобто невдахами» [...]

Не читайте мені моралей

Date: Monday, 23 April 2012 03:58 pm (UTC)
From: [identity profile] livejournal.livejournal.com
Користувач [livejournal.com profile] chita_i посилається на ваш запис з Не читайте мені моралей (http://chita-i.livejournal.com/59442.html) пишучи: [...] мусить захищати мораль та духовність. Прошу не брати совкову талібанську модель" Это фєєрічно :-))) [...]

Профіль

kerbasi: (Default)
Pro Nihilo

March 2022

S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
2728293031  

Популярні теги

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Tuesday, 27 January 2026 09:27 pm
Powered by Dreamwidth Studios