kerbasi: (Default)
[personal profile] kerbasi

 Десять років тому ми шукали працівника і дали оголошення у пресу. В результаті, як і очікували, отримали великий стос, десь може під дві сотні  сі-ві. От з тих сі-ві мене вразили на все життя два. Прислали молоді люди, які стажувалися в далеких англомовних країнах. Між собою вони не були пов’язані ніяк: різні міста народження (хоча й західний регіон, але на чималій відстані), проживання, навчальні заклади, як українські, так і закордонні. Обидва мали типові українські прізвища, що закінчувалися на –енко. Обидва мали розповсюджені імена: Андрій та Володимир. Дуже незвичайним було, як вони передали свої імена в англомовному сі-ві.

Зазвичай, коли люди хочуть переписати свої імена латинкою, то можливі три шляхи: переписати з української (Андрій, Володимир), переписати з російської (Андрей Владимир), знайти «західний» еквівалент своїм іменам (Ендрю, Вальдемар). При всіх трьох варіантах можна наробити помилок, тому кількість отриманих латинізованих читань стає практично безкінечною. Але ці два випадки відрізнялися: хлопці знайшли четвертий шлях. Вони назвалися Andrzej і Włodzimierz.

Таке написання ніяк не допомагає англомовній людині краще відтворити слов’янські імена, українські Andriy,Volodymyr та російські Andrey, Vladimir були б легшими у читанні. На мою думку, справа зовсім в іншому. Ми вже втомилися стібатися з хохлів-малоросів, які іноземцям відрекомендовуються як росіяни,  бо так простіше, не треба пояснювати, що це Україна, де це, чому не Росія тощо. У даному випадку маємо таке ж саме явище, тільки з іншою географічною орієнтацією: під час навчання у далеких країнах ці два юнаки  напевно відрекомендовувалися як поляки, або українці, але це те ж саме, що поляки.   Така собі заміна «все мы русские» на  «wszyscy jesteśmy Polakami».

У дописі «Чудна полонофонія» я написав про подібний феномен: «Існував і ще один аспект тодішньої полонофілії серед російськомовних українців. Оскільки здавалося, що українська мова вже приречена залишитися мовою базару та жлобських передмість, польська відчувалася як «майже те ж саме», не російське, але близьке і цілком придатне для збереження своєї відмінності від "новай істарічєскай общнасті - совєтскава народа".

Але це відбувалося на рубежі 70-х та 80-х у «чіста рускам горадє флотскай слави». Чому подібний хід думок зберігається дотепер, при тому навіть в українців з найменш русифікованих теренів?

Вчора у коментарях шановний френд [livejournal.com profile] je_suis_la_vie зауважив:

«А зараз що заважає вчити українську? Теж знаю дєфачєк з Харкова, українська їм не таке, писки кривлять, а польська - кул... Як на мене, - типово хахляцьке святенництво благородних б…дєй»... Його думка знайшла підтримку ще в кількох френдів.

В цілому я погоджуюся, але хочу розкласти це явище на складові.

По-перше, частина сучасних полонофілів це просто інтелігентщина штибу: «Ах, Франція, нєт ф свєтє лучше края»… - тільки у сучасному українському середовищі.

По-друге, в декого може бути позиція «українське – це зіпсоване польське». Скоріш за все, це саме й має місце у тих харківських «дєфачєк». Вони, мабуть, достатньо вестернізовані, що не приймати позицію «українське – це зіпсоване російське» і «виправляти» себе до росіян, але  української ідентичності не мають, тому дивляться західніше.

По-третє, в тих молодих людей, з кого я почав ці міркування, можливо, є бажання  долучитися до більш потужної ідентичності. Російська – неприваблива, тоді – польська. На відміну від харківських «дєфачєк» вони напевно мають українську ідентичність, тільки не бачать для себе сенсу її просувати і захищати.

На відміну від описаної мною ситуації тридцятирічної давнини, коли в тодішніх полонофілів Польща була символічною, вигаданою, тепер ми маємо цілком реальну, відкриту і доступну Польщу, яка ще не завдає українцям асиміляційного тиску, але вже випромінює асиміляційні впливи. От власне підозрювана підатливість цим впливам і дратує в сучасних полонофілах. 



Disclaimer: цей допис не стосується позитивних, раціональних, естетичних причин вчити польську мову, як то культурні, ділові, родинні з*язки з Польщею, естетичні уподобання у польській культурі тощо. У цьому дописі йдеться виключно про некритичну мотивацію (Ах Польща - пуп Землі!) або про наслідки послабленої ідентичності (не хочу бути москалем - буду ляхом).
Page 1 of 3 << [1] [2] [3] >>

Date: Wednesday, 21 December 2011 10:23 am (UTC)
From: [identity profile] bogoeb.livejournal.com
А этот лох из хрякова, штоле?
У-у-у...
Ну, может, жизнь сведет когда...суну в рыло ггг

Date: Wednesday, 21 December 2011 10:48 am (UTC)

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:13 am (UTC)
From: [identity profile] skagenij.livejournal.com
в пост призивається полар-бьорд

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:20 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
А по-четверте стадія "полонофілія" бува переходить в "європофілія" ;)

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:21 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
бггггг... але тут і без нього тролі присутні

Вот, Вы так говорите "европофилия"

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:25 am (UTC)
From: [identity profile] bogoeb.livejournal.com
будто бы в этом есть что-то плохое!

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:28 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
і у "космополітизм", я сподіваюся.

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:33 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
не сподівайся: при власній закомплексованості відбудеться хіба що перенесення комплексу на інший ґрунт :/

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:35 am (UTC)
From: [identity profile] spitfire38.livejournal.com
а куди віднести тих (чомусь мені здається, що вони все-таки є), які діють за принципом "і чужого навчайтеся, і свого..."?

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:36 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Шкода. Українцям не завадили б кілька відсотків з космополітичною свідомістю.

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:39 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
Спочатку треба позбутися комплексу меншовартості

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:43 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
Їх не бачать. Або гамузом дописують до "націонал-бовдурів" ;)))

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:53 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
В людей може бути чимало різних мотивів цікавитися польською мовою та Польщею в цілому. Але тут розглядаються ті, що дратують. Непозитивні, скажимо так. З позитивними все ясно.

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:56 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
від тебе - не чекав. (

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:03 pm (UTC)
From: [identity profile] shepita.livejournal.com
все ж не втирамаюся й тут напишу.
щодо тих Анджея й Влодзімєжа, й решти жлобського світу - то це справді убого, і це дратує. але моє вчорашнє нерозуміння такого ажіотажу пояснюється тим, що я навчилася не зважати на подібних дурнів, усе одно нічого не доб'єшся і нічого їм не докажеш. і писати про це пости мені здавалося абсолютно непотрібною річчю (це все одно, що писати про те, як брудно на вулицях - навіщо? ніхто ж із моїх друзів тут не смітить, не топчеться по клумбах і не пісяє посеред вулиці, я впевнена), але видно, я помилялася, не знала широти проблеми )))
словом, Ти вмієш так бачити й усе аналізувати, що Тобі справді варто про це писати.

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:06 pm (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
Якщо я не правий то давай обговоримо це окремо. І почнемо з формалізації визначень, га?

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:16 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Та я б також не писав до таких деталей, але розмова вивела. До того ж там почали з*являтися деінде нотоки, мовляв, я сам чогось не тойво... Отже, краще більше букав. Та й навіть тут довелося "дисклеймера" додати до тексту.

У моєму світі такі Анджеї та Андрєі також з*являються не частіше за комету поблиз Землі. Я вже давно навчився відфільтровувати коло спілкування, а у робочих контактах уникати світоглядних тем.

А проблема ж дійсно масштабна. Криза самоідентифікації це одна з головних причин, чому за 20 років незалежності Україна нічог не здобула, крім антилідерства в усіх можливих рейтингах розвитку.

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:17 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Додав до тексту disclaimer.

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:21 pm (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
Дякую, так набагато краще! :)

Kurica nie ptica, Polska nie zagranica

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:24 pm (UTC)
From: [identity profile] pingback-bot.livejournal.com
User [livejournal.com profile] zig_master referenced to your post from Kurica nie ptica, Polska nie zagranica (http://zig-master.livejournal.com/206438.html) saying: [...] http://kerbasi.livejournal.com/123175.html [...]

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:24 pm (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
Золоті слова. Але додам що ця криза не є першопричиною лише вторинним симптомом (згоден що це вже окрема тема, і мабуть не одна)

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:28 pm (UTC)
From: [identity profile] spitfire38.livejournal.com
тепер ясно, а то трохи знервувався :-)

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:33 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Причини-наслідки можна виводити аж до Адама або Паньгу, але для аналізу системи слід окреслити її межі. От я, коли розглядаю неуспіхи України, відмовляюся розглядати якісь давні речі, як то, що щось не те склалося з Трипільською цивілізацією, хан Батий - всьо прапала, жиди по неділях ключів від церкви не давали, німкеня цариця розігналі Січ, жидо-більшовики голодом морили. Двадцять років це достатній термін, щоб переломити хід історії, яким би він не був. Отже, історія України почалася 1991-го. Крапка. Все інше - від поганого танцора.

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:34 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
http://kerbasi.livejournal.com/123102.html?thread=2253022#t2253022

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:38 pm (UTC)
From: [identity profile] smijana.livejournal.com
"в тих молодих людей, з кого я почав ці міркування, можливо, є бажання долучитися до більш потужної ідентичності. Російська – неприваблива, тоді – польська."

Згодна. Теж вважаю що інакшої причини не існує, хоч би зовні то виглядало як наслідок близького територіального сусідства, культурно-історичних чи родинних зв'язків тощо.
Page 1 of 3 << [1] [2] [3] >>

Профіль

kerbasi: (Default)
Pro Nihilo

March 2022

S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
2728293031  

Популярні теги

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Wednesday, 28 January 2026 02:24 am
Powered by Dreamwidth Studios