kerbasi: (Default)
[personal profile] kerbasi

 Десять років тому ми шукали працівника і дали оголошення у пресу. В результаті, як і очікували, отримали великий стос, десь може під дві сотні  сі-ві. От з тих сі-ві мене вразили на все життя два. Прислали молоді люди, які стажувалися в далеких англомовних країнах. Між собою вони не були пов’язані ніяк: різні міста народження (хоча й західний регіон, але на чималій відстані), проживання, навчальні заклади, як українські, так і закордонні. Обидва мали типові українські прізвища, що закінчувалися на –енко. Обидва мали розповсюджені імена: Андрій та Володимир. Дуже незвичайним було, як вони передали свої імена в англомовному сі-ві.

Зазвичай, коли люди хочуть переписати свої імена латинкою, то можливі три шляхи: переписати з української (Андрій, Володимир), переписати з російської (Андрей Владимир), знайти «західний» еквівалент своїм іменам (Ендрю, Вальдемар). При всіх трьох варіантах можна наробити помилок, тому кількість отриманих латинізованих читань стає практично безкінечною. Але ці два випадки відрізнялися: хлопці знайшли четвертий шлях. Вони назвалися Andrzej і Włodzimierz.

Таке написання ніяк не допомагає англомовній людині краще відтворити слов’янські імена, українські Andriy,Volodymyr та російські Andrey, Vladimir були б легшими у читанні. На мою думку, справа зовсім в іншому. Ми вже втомилися стібатися з хохлів-малоросів, які іноземцям відрекомендовуються як росіяни,  бо так простіше, не треба пояснювати, що це Україна, де це, чому не Росія тощо. У даному випадку маємо таке ж саме явище, тільки з іншою географічною орієнтацією: під час навчання у далеких країнах ці два юнаки  напевно відрекомендовувалися як поляки, або українці, але це те ж саме, що поляки.   Така собі заміна «все мы русские» на  «wszyscy jesteśmy Polakami».

У дописі «Чудна полонофонія» я написав про подібний феномен: «Існував і ще один аспект тодішньої полонофілії серед російськомовних українців. Оскільки здавалося, що українська мова вже приречена залишитися мовою базару та жлобських передмість, польська відчувалася як «майже те ж саме», не російське, але близьке і цілком придатне для збереження своєї відмінності від "новай істарічєскай общнасті - совєтскава народа".

Але це відбувалося на рубежі 70-х та 80-х у «чіста рускам горадє флотскай слави». Чому подібний хід думок зберігається дотепер, при тому навіть в українців з найменш русифікованих теренів?

Вчора у коментарях шановний френд [livejournal.com profile] je_suis_la_vie зауважив:

«А зараз що заважає вчити українську? Теж знаю дєфачєк з Харкова, українська їм не таке, писки кривлять, а польська - кул... Як на мене, - типово хахляцьке святенництво благородних б…дєй»... Його думка знайшла підтримку ще в кількох френдів.

В цілому я погоджуюся, але хочу розкласти це явище на складові.

По-перше, частина сучасних полонофілів це просто інтелігентщина штибу: «Ах, Франція, нєт ф свєтє лучше края»… - тільки у сучасному українському середовищі.

По-друге, в декого може бути позиція «українське – це зіпсоване польське». Скоріш за все, це саме й має місце у тих харківських «дєфачєк». Вони, мабуть, достатньо вестернізовані, що не приймати позицію «українське – це зіпсоване російське» і «виправляти» себе до росіян, але  української ідентичності не мають, тому дивляться західніше.

По-третє, в тих молодих людей, з кого я почав ці міркування, можливо, є бажання  долучитися до більш потужної ідентичності. Російська – неприваблива, тоді – польська. На відміну від харківських «дєфачєк» вони напевно мають українську ідентичність, тільки не бачать для себе сенсу її просувати і захищати.

На відміну від описаної мною ситуації тридцятирічної давнини, коли в тодішніх полонофілів Польща була символічною, вигаданою, тепер ми маємо цілком реальну, відкриту і доступну Польщу, яка ще не завдає українцям асиміляційного тиску, але вже випромінює асиміляційні впливи. От власне підозрювана підатливість цим впливам і дратує в сучасних полонофілах. 



Disclaimer: цей допис не стосується позитивних, раціональних, естетичних причин вчити польську мову, як то культурні, ділові, родинні з*язки з Польщею, естетичні уподобання у польській культурі тощо. У цьому дописі йдеться виключно про некритичну мотивацію (Ах Польща - пуп Землі!) або про наслідки послабленої ідентичності (не хочу бути москалем - буду ляхом).

Date: Wednesday, 21 December 2011 10:23 am (UTC)
From: [identity profile] bogoeb.livejournal.com
А этот лох из хрякова, штоле?
У-у-у...
Ну, может, жизнь сведет когда...суну в рыло ггг

Date: Wednesday, 21 December 2011 10:48 am (UTC)

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:13 am (UTC)
From: [identity profile] skagenij.livejournal.com
в пост призивається полар-бьорд

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:21 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
бггггг... але тут і без нього тролі присутні

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:20 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
А по-четверте стадія "полонофілія" бува переходить в "європофілія" ;)

Вот, Вы так говорите "европофилия"

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:25 am (UTC)
From: [identity profile] bogoeb.livejournal.com
будто бы в этом есть что-то плохое!

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:28 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
і у "космополітизм", я сподіваюся.

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:33 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:36 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:39 am (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:35 am (UTC)
From: [identity profile] spitfire38.livejournal.com
а куди віднести тих (чомусь мені здається, що вони все-таки є), які діють за принципом "і чужого навчайтеся, і свого..."?

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:43 am (UTC)
From: [identity profile] henyk.livejournal.com
Їх не бачать. Або гамузом дописують до "націонал-бовдурів" ;)))

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:56 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:06 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:17 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:21 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:34 pm (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:53 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
В людей може бути чимало різних мотивів цікавитися польською мовою та Польщею в цілому. Але тут розглядаються ті, що дратують. Непозитивні, скажимо так. З позитивними все ясно.

(no subject)

From: [identity profile] spitfire38.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:28 pm (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:03 pm (UTC)
From: [identity profile] shepita.livejournal.com
все ж не втирамаюся й тут напишу.
щодо тих Анджея й Влодзімєжа, й решти жлобського світу - то це справді убого, і це дратує. але моє вчорашнє нерозуміння такого ажіотажу пояснюється тим, що я навчилася не зважати на подібних дурнів, усе одно нічого не доб'єшся і нічого їм не докажеш. і писати про це пости мені здавалося абсолютно непотрібною річчю (це все одно, що писати про те, як брудно на вулицях - навіщо? ніхто ж із моїх друзів тут не смітить, не топчеться по клумбах і не пісяє посеред вулиці, я впевнена), але видно, я помилялася, не знала широти проблеми )))
словом, Ти вмієш так бачити й усе аналізувати, що Тобі справді варто про це писати.

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:16 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Та я б також не писав до таких деталей, але розмова вивела. До того ж там почали з*являтися деінде нотоки, мовляв, я сам чогось не тойво... Отже, краще більше букав. Та й навіть тут довелося "дисклеймера" додати до тексту.

У моєму світі такі Анджеї та Андрєі також з*являються не частіше за комету поблиз Землі. Я вже давно навчився відфільтровувати коло спілкування, а у робочих контактах уникати світоглядних тем.

А проблема ж дійсно масштабна. Криза самоідентифікації це одна з головних причин, чому за 20 років незалежності Україна нічог не здобула, крім антилідерства в усіх можливих рейтингах розвитку.

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:24 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:33 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 12:44 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 01:00 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 01:16 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 07:26 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] henyk.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 07:44 pm (UTC) - Expand

Kurica nie ptica, Polska nie zagranica

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:24 pm (UTC)
From: [identity profile] pingback-bot.livejournal.com
User [livejournal.com profile] zig_master referenced to your post from Kurica nie ptica, Polska nie zagranica (http://zig-master.livejournal.com/206438.html) saying: [...] http://kerbasi.livejournal.com/123175.html [...]

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:38 pm (UTC)
From: [identity profile] smijana.livejournal.com
"в тих молодих людей, з кого я почав ці міркування, можливо, є бажання долучитися до більш потужної ідентичності. Російська – неприваблива, тоді – польська."

Згодна. Теж вважаю що інакшої причини не існує, хоч би зовні то виглядало як наслідок близького територіального сусідства, культурно-історичних чи родинних зв'язків тощо.

Date: Wednesday, 21 December 2011 07:25 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Якби нас тепер "прийняли до Європи", то ще б більше асиміляційних впливів би відкрилося.

(no subject)

From: [identity profile] smijana.livejournal.com - Date: Thursday, 22 December 2011 08:30 am (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Thursday, 22 December 2011 08:38 am (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:48 pm (UTC)
From: [identity profile] andrij.livejournal.com
я би скоротив до:

„от власне підозрювана піддатливість до чужинських впливів і дратує в сучасних українцях”.

Date: Wednesday, 21 December 2011 07:24 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Лаконічне публіка не коментує. Перевірено. А хочеться спілкування :))

Date: Wednesday, 21 December 2011 12:54 pm (UTC)
From: [identity profile] strumok.livejournal.com
Жоден з моїх знайомих, які знали або намагалися трохи вивчити польську, не був полонофілом, я й слова такого не знав. Знання цієї мови давало доступ до альтернативних джерел інформації. Через радіо, подекуди ТБ, газети і журнали, книжки в відділах іноземної літератури міських бібліотек люди дізнавалися про події в світі спорту, кіно, музики, моди, і не тільки. Це не була втеча в інший світ. Це було бажання навчатися і знати - про поп- і рок-музику і джаз, кіноакторів від Бурвіля і до Брук Шилдс, події Лос-Анжелеської олімпіади, або петтинг і застосування контрацептивів.

Date: Wednesday, 21 December 2011 07:23 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Про це попередній (вчорашній) допис. Я навмисно там вжив слово "полонофонія" (мовлення польською), а не полонофілія (захоплення Польщею). А тут сьогодні вже про полонофілію.

Date: Wednesday, 21 December 2011 02:17 pm (UTC)
From: [identity profile] tin-tina.livejournal.com
В мене, мабуть, був найкумедніший варіант: я пропадала за античною історією, а в поляків напрочуд багата літеранура такого плану - і художня, і науково-популярна. Тепер би я студіювала польську заради українського бароко :-)

Date: Wednesday, 21 December 2011 07:17 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Я свого часу кількома мовами займався "щоб прочитати книгу". Потім, по прочитанню, вже не підтримував знання. Тепер я вже так не роблю. Вивчення мови, навіть на, як то тепер називається, "філологічному рівні", а раніше називалося "читатю зі словником", це все одне великі витрати часу та зусиль. Отже, спочатку доступні джерела, успіхи на їх базі, а потім - інвестиція, а не інвестиція спочатку, як було раніше.

(no subject)

From: [identity profile] tin-tina.livejournal.com - Date: Thursday, 22 December 2011 09:36 am (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 07:21 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Я подібні історії чув від перших мігрантів горбачовської доби. Новоприбулих російські громади (зовсім умовно "російські") не сприймали, українські діаспорні вважали несправжніми українцями (йдеться про східняків), а до поляків можна було долучитися. Тобто в них була вимушена полонізація. У історії, що Ви розповіли, то просто якась роздмухана провінційна пиха (всі рагулі, а я - панночка). Тільки зазвичай за совка та й зараз це в напрямку асиміляції до росіян працює.

(no subject)

From: [identity profile] daf-andrew.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:42 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:50 pm (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 05:25 pm (UTC)
From: [identity profile] todash-tahken.livejournal.com
мне вот язык просто нравился и так совпало, что интерес к филологии был, поэтому стала полонисткой

это достойная мотивация по Вашей классификации или не очень?

Date: Wednesday, 21 December 2011 05:51 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
До останнього абзацу не дочитали?

(no subject)

From: [identity profile] todash-tahken.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 09:49 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 10:33 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] todash-tahken.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 10:37 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 10:46 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] todash-tahken.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 10:50 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:05 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] todash-tahken.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:19 pm (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 08:51 pm (UTC)
From: [identity profile] yaroslav-lazor.livejournal.com
то польська модна? от, холєра, і не подумав-би =\

Date: Wednesday, 21 December 2011 09:06 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Тридцять років тому серед частини російськомовної інтелігенції була модною. А стосовно сучасності, то я не дуже обізнаний, бо в мене специфічний контингент, серед якого я працюю,абсолютно не показовий у сенсі інтелектуальних трендів. От деякі МШФ інформують, що хвиля моди здійнялася...

(no subject)

From: [identity profile] yaroslav-lazor.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 09:55 pm (UTC) - Expand

(no subject)

From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:08 pm (UTC) - Expand

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:40 pm (UTC)
From: [identity profile] daf-andrew.livejournal.com
забавно. я і в Польщі ніколи не кажу, що мене звуть Andrzej, завжди кажу Andrii. Якщо англомовним людям зручніше, я не проти Andrew в принципі. Але уж точно не Andrzej :)

Date: Wednesday, 21 December 2011 11:48 pm (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Ти - неординарна людина. Тобі нічого нікому не потрібно доводити. Ти можен нести свою ідентичність без проблем. А ті хлопчики з іншого тіста.

(no subject)

From: [identity profile] daf-andrew.livejournal.com - Date: Wednesday, 21 December 2011 11:49 pm (UTC) - Expand

Date: Tuesday, 26 March 2013 08:19 pm (UTC)
From: [identity profile] habitudo.livejournal.com
все розумію, крім одного. чому другий варіант (Андрєй Владимир) тут згадується як загалом прийнятний?
Edited Date: Tuesday, 26 March 2013 08:19 pm (UTC)

Date: Thursday, 28 March 2013 09:48 am (UTC)
From: [identity profile] kerbasi.livejournal.com
Не згадується як прийнятний. Згадується як звичайний.

Профіль

kerbasi: (Default)
Pro Nihilo

March 2022

S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
2728293031  

Популярні теги

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Tuesday, 27 January 2026 07:46 pm
Powered by Dreamwidth Studios