kerbasi: (ναυτής)
[personal profile] kerbasi

Ось ми й у 2013-му, з чим я й вітаю аудиторію мого щоденника.

У моїй френд-стрічці рік почався з дискусій стосовно політ коректності у Тінь-Тіни:

http://tin-tina.livejournal.com/260865.html

На це відгукнулася Мері:

http://maryxmas.livejournal.com/3302945.html

І незалежно від названих дискусій тема сплила в Анюше:

http://anoushe.livejournal.com/159117.html

Я вперше дізнався про політичну коректність дуже давно, коли прийшов з армії, року 1988-го, і відновив слухання західних радіостанцій, здається, з Бі-Бі-Сі й дізнався. Це явище тоді тільки набирало обертів і розповідали про  нього більше, як про соціо-лінгвістичну казуїстику американської університетської публіки з числа гуманітаріїв та суспільствознавців. Не можу сказати, що я це явище відслідковував, але помічав інформацію про нього. Здебільшого  тому, що з початковими цілями політичної коректності я згодний: не варто нікого ображати, навіть не навмисно, ні від кого не убуде, якщо двічі подумати над добором слів, синтаксисом та в цілому над тим, що хочеш сказати. Попри різні хитання та зашкалювання політична коректність зіграла в цілому позитивну роль у суспільствах англомовних та деяких інших країн, зробивши публічний дискурс більш сприятливим для розкриття не панівних ідей, для привертання уваги до інтересів меншин.

В Україні про політичну коректність публіка переважно не знає, оскільки мовами в достатній мірі володіє меншість, ще менша меншість цікавиться суспільною тематикою іноземних країн, ще менша кількість здатна таку цікавість підтримувати протягом достатньо довгого часу для належного розуміння. Втім, дискусії продемонстрували, що як інтелектуали з заходу країни, так антиінтелектуали з напіврусифікованої глибинки сходу – всі єдині у ставленні до політичної коректності, як до пошесті, від якої Україна потерпає, що аж на межі загибелі опинилася. Це алогічно, тому що, здавалося б, в чиїх ще інтересах створювати приводи для вимог коректності до себе, як не народу, що фактично є пригнобленою меншиною в країні, якій сам дав назву.

Взагалі, до політично коректної поведінки можна прийти і без декларації принципів політичної коректності. Можна просто не бажати пов’язувати себе з різними поганими явищами та недобрими людьми. На одній інтернетній радіостанції послухав нещодавно передачу про друковані медіа. У Німеччині людина створює часопис і називає його «Німці», але не німецькою мовою, а англійською. Її питають, чому так. А вона й відповідає, що «Німці» немецькою, «Ді Дойче» це поняття цілком і повністю з правої тематики, а вона не хоче нічого спільного мати з прихильниками правиці, але тематику німців хоче опрацьовувати, втім, без зайвих конотацій. От і я так собі вирішив, що я також нічого спільного не хочу мати з ідеологією українських націоналістичних партій і груп. Не знаю, де шановний Леонідас Донскіс брав матеріал для своєї книги стосовно різних гуманістичних, ліберальних, демократичних форм націоналізму, можливо, вони десь є, але в Україні вони мені не траплялися, крім епізодичних збіговиськ інтелігенції на одну-дві посиденьки. Тому з назви мого щоденника, а також з усіх характеристик мого світогляду відтепер зникає словоморфема «націонал-», а також похідні слів «націоналізм», «націоналіст» і т.д.
UPD: http://chita-i.livejournal.com/107859.html
http://chita-i.livejournal.com/108239.html
http://tin-tina.livejournal.com/261654.html

Date: Thursday, 3 January 2013 09:13 pm (UTC)
From: [identity profile] docent030.livejournal.com
==В Україні про політичну коректність публіка переважно не знає
А навіщо? - якщо є термін "взаємоповага"

Date: Thursday, 3 January 2013 09:15 pm (UTC)
From: [identity profile] batacat.livejournal.com
цікавий допис... ваші думки щодо політичної коректності - в яблучко... українцям ще вчитися і вчитися щоб дорости до нормального розуміння, що таке звичайна коректність, не кажучи вже про політичну...

Date: Thursday, 3 January 2013 09:18 pm (UTC)
From: [identity profile] lena-ua-mk.livejournal.com
І Вас з Новим Роком!Усіх благ!:))
Змінюйте назви - це особиста справа,тим паче Ви навіть пояснили чому...
а ми,незалежно від назви,з задоволенням будемо читати Ваші пости у Новому році.І творчого натхнення Вам!:)

Хм... "внєзапно"...

Date: Thursday, 3 January 2013 09:56 pm (UTC)
From: [identity profile] kievljanin.livejournal.com
Почали "за здравіє" -
"з початковими цілями політичної коректності я згодний: не варто нікого ображати, навіть не навмисно, ні від кого не убуде, якщо двічі подумати над добором слів, синтаксисом та в цілому над тим, що хочеш сказати. Попри різні хитання та зашкалювання політична коректність зіграла в цілому позитивну роль у суспільствах англомовних та деяких інших країн, зробивши публічний дискурс більш сприятливим для розкриття не панівних ідей, для привертання уваги до інтересів меншин." - як на мене, і сама теза вірна, і дуже чітко сформульована (що взагалі характерно для шановного Кербасі);
"я також нічого спільного не хочу мати з ідеологією українських націоналістичних партій і груп" - на мою думку, цілком логічно, до цієї "ідеології" (хоч насправді ще питання, чи є у згаданої публіки взагалі ідеологія, швидше наявний лише певний набір міфів, стереотипів та упереджень) жодна розумна людина не бажає бути причетною;
і раптом - як на мене логічно не обгрунтований радикальний перехід:
"з назви мого щоденника, а також з усіх характеристик мого світогляду відтепер зникає словоморфема «націонал-», а також похідні слів «націоналізм», «націоналіст» і т.д."
Вибачте, "гдє імєніє, а гдє наводнєніє?!" З якого доброго дива визнати виключну монополію на все національне, чи хоча б навіть лише на все націоналістичне, за купкою нездар з печерним світоглядом? Лише тому, що вони самі себе назвали "націоналістами"? Звісно ж, вони мають на це право, але ж у всіх інших також ніхто не забирав права на свою версію національної свідомості, або ж націоналізму - інтелектуальну, ліберальну, гуманістичну, демократичну, космополітичну тощо, у кожного на свій смак. Так недовго дійти до того, чого б найбільше прагнули наші печерні нацики - визнати, що лише вони є українцями, а всі решта так собі, погуляти в Україні вийшли...
Профіль автора, як і будь-яка інша форма самоідентифікування - його святе право, і автоматично підпадає під "презумпцію поваги до чужої думки". Але все ж буде дуже прикро, якщо такий інтелектуальний і по-справжньому "національно-свідомий" автор спересердя через зграйку кретинів відхреститься від всього національного. Не варто послаблювати і так дуже кволі позиції нечисленних націонал-лібералів, українських космополітів, чи як там ще можна схарактеризувати адекватних недурних українців з ментальністю 21 століття, зводячи таке різноманітне і неоднозначне явище як націоналізм лише до однієї, найтупішої та примітивнішої його форми...
І до речі, з Новим роком, шановний Кербасі!:)

Date: Thursday, 3 January 2013 10:24 pm (UTC)
From: [identity profile] maryxmas.livejournal.com
мені було б дуже цікаво дізнатися про зашкалювання політкоректності. скільки років про неї читаю -- а жодного разу на таке не натрапляла.

зі.
націоналізм буває різний. те, що в нас до влади продерлися недоумки, які бруднять його світле ім"я, не означає, що від нього треба відвертатися.
я от не відвертаюся.
я і далі гордо називатиму себе націоналісткою -- лівою феміністською націоналісткою.

Date: Thursday, 3 January 2013 10:45 pm (UTC)
From: [identity profile] gloria-ma.livejournal.com
я також нічого спільного не хочу мати з ідеологією українських націоналістичних партій і груп.
------
і з чим же ви тепер бачите своє спільне?

Date: Thursday, 3 January 2013 11:11 pm (UTC)
From: [identity profile] livejournal.livejournal.com
Вітаємо! Ваш запис потрапив у Рейтинг топ-25 популярних записів України!
За бажанням детальніше про рейтинги ви можете прочитати у розділі довідки (https://www.dreamwidth.org/support/faqbrowse?faqid=303).

Date: Thursday, 3 January 2013 11:15 pm (UTC)
From: [identity profile] nekrashevych.livejournal.com
Дуже правильно.

Мене страшно дратують українські міфи про політкоректність. Один приклад: "афроамериканці". Так, зі словом "негр" трапилося приблизно те, що і з "жидом" - звичайне слово в одній мові стало образливим, і зараз стало маркером расистів. Але стандартним, політкоректним, і цілком допустимим словом є "black". Перше слово занадто якесь бюрократичне, дуже штучне, і насправді вживається набато рідше ніж "black". В Україні ж чомусь вважається, що за "black" чуть не саджають.

Так само і з багатьма іншими словами. Крім того, в США перша поправка дійсно діє, і ніхто не заборонить вживати ті чи інші слова, віриться декому в це в Україні, чи ні.

Date: Friday, 4 January 2013 01:11 am (UTC)
From: [identity profile] i-am-sansara.livejournal.com
Останавливают в горах западенцы с ружбайками автобус с туристами...
Старый дед заходит и каже : "Москали, уси на выход!"
Все молчат..
Старый опять: "Москали, кому кажуть, уси на выхид!"
Негр с заднего сидения руку тянет: "Будь ласка, а котра годына?"
Старый к нему: "А ты сыды, сыды, сынку, я и так бачу,
шо ты не москаль"

от это я понимаю ,политкорректность!)))

Date: Friday, 4 January 2013 07:19 am (UTC)
From: [identity profile] spitfire38.livejournal.com
гарний текст=
не вистачило духу прочитати коментарі, бо останні місяці щось перемкнуло читати актуальності, але спробую зробити одне уточнення=
щеплення політкоректністю, янмд, є абсолютно необхідним у будь-якому суспільстві, яке хоче себе називати представницькою демократією - інша справа, що, як будь-яке спуспільне явище, вона (політкоректність) не вільна від принципу оккамового леза - але при наявності достатньої кількості утрадиційнених носіїв (більшість!)перегинання палиці можна виправити. принаймні так нас, здається, вчить теорія "прочности"

Date: Friday, 4 January 2013 09:20 am (UTC)
From: [identity profile] div4ysko.livejournal.com
З Новим Роком, Кербасі!
Тема, як видно, актуальна. А я бажаю нам всім, щоб вона стала аксіомною.
Вчора відкрила для себе зі здивуванням, що книжка Винничука "Танго смерті" викликала великий шал критики у зв'язку з описом побиття євреїв (поправила політкоректно з написаного автоматично "жидів", але, для прикладу Лем вважав би саме це образою) у Львові. Чомусь під килим політкоректності намагаються замести ще добрий шмат історії... чому б це? ;)

Date: Friday, 4 January 2013 03:50 pm (UTC)
From: [identity profile] tin-tina.livejournal.com
я також нічого спільного не хочу мати з ідеологією українських націоналістичних партій і груп.
Шановний Кербасі, знаєте, як глибоко я Вас шаную і найменше хотіла б, щоб воно прозвучала повчально. Я просто від імені всіх тих "націоналістично настроєних", які зовсім не вважають, що своєю настроєністю роблять націоналізмові якусь честь. Просто це той світогляд, яким нам максимально підходить і дає змогу найкраще пізнавати світ. Хоча б керуючись старим, однак справедливим гаслом: "Не можна шанувати чуже, не люблячи свого". Політичної коректності ми побоюємося тому, що навіть розмови про неї незмінно переростають в масові бійки, поки що віртуальні, на щастя :-)

і тут прийшла я нечемна: чао, дарагой!

Date: Saturday, 5 January 2013 03:45 am (UTC)
From: [identity profile] chita-i.livejournal.com
Дуже б хотілося не розлетітися по різним галактикам, тому що цей допис мене дратує своєю нелогічністю.

Окрім "націоналіст" було б непогано вказувати, якої нації, а ти весь час говорив "якщо ви, українці, станете такими і такими, то я, може, до вас приєднаюсь". Що непереконливо. Потім казав що довів життям, а я нічого не зробила і весь час мене до Тягнибока пристібував. Карочє, якщо будеш такий вередливий, я перестану тебе читати. Воно мені треба себе дратувати демагогією?

Щодо толерантності, тьху, політкоректності, то звичайно елегантним бути красивіше ніж розхристаним. Але на війні як на війні.
Edited Date: Saturday, 5 January 2013 03:48 am (UTC)

Date: Saturday, 5 January 2013 09:49 pm (UTC)
From: [identity profile] nikitanik.livejournal.com
Вітаю з Новим роком і вобще)
Прочитав твій верхній пост, коментувати його не можна, то ж напишу ось тут, гаразд?
Там є такий абзац: 6.Я –міський житель в кількох поколіннях. Міський простір мені рідний, і є краєвидом мого дитинства. Хто збирається мені розповідати про обов’язковість сільської складової в українському менталітеті, про знаковість шароварів, вишиванок, салоїдства, що промисловість Україні не потрібна, що в містах живуть самі тільки чужинці – краще утримайтеся, бо будете посланими на...

Я зараз читаю Стуса, то ж дозволь нагадати тобі його лист до Малишка від 12.12.62, де він пише:
"У нас немає майбутнього. Коріння нації — тільки в селі, а "хуторянським" народом ми довго не проживем, пам'ятаючи про вплив міста, про армію, про всі інші канали русифікації."
http://www.madslinger.com/stus/publitsystyka/
Стус, між іншим, теж був міським жителем і був проти шароварщини, і тим не менше - "Коріння нації — тільки в селі"
От що ти на це скажеш?

Ох, тут усе політика що не роби...

Date: Saturday, 5 January 2013 10:23 pm (UTC)
From: [identity profile] chita-i.livejournal.com
http://ua-etymology.livejournal.com/288080.html
http://habitudo.livejournal.com/35194.html
http://ua-etymology.livejournal.com/288392.html

Профіль

kerbasi: (Default)
Pro Nihilo

March 2022

S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
2728293031  

Популярні теги

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Saturday, 12 July 2025 03:02 pm
Powered by Dreamwidth Studios